فارس با بیشترین آمار قربانیان، دوباره رکورددار تصادفات منجر به فوت کشور در یکسال گذشته شد، خبری تکان دهنده که نشان میدهد درسالی که گذشت مُهر وفات به شناسنامه یکهزار و ۵۶۵ نفر استان فارسی زده شده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ 09 May 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: پرونده زندگی یکهزار و ۵۶۵ نفر در مدت زمان ۳۶۵ روز (در سال ۱۴۰۱) بسته شد، آماری که بیانگر فاجعه ترافیکی در راههای مواصلاتی استان فارس است.

استانی که همچون سالهای گذشته گوی سبقت در آمار مرگ و میر جاده ای را از سایر استانهای کشور ربوده و بر سکوی نخست این معضل اجتماعی ایستاده است، معضلی که متهم ردیف اول آن وجود جاده های غیر استانداریست که با بی رحمی تمام داغ بر دل میگذارد و تن پوش مشکی بر تن خانواده های قربانیان مینشاند.

تراژدی غمبار تصادفات جاده ای که دومین عامل مرگ و میر کشور است، باعث شده تا در مدت زمان یک سال گذشته استانهای فارس، سیستان و بلوچستان و تهران به ترتیب بیشترین فوتی های تصادفات جاده ای را به خود اختصاص دهند.

«انحراف اتوبوس ۱۳ مصدوم بر جای گذاشت؛ عدم توجه به جلو حادثه ساز شد؛ مصدومیت ۵ توریست در تصادف زنجیره ای ۴ خودرو در دروازه قرآن، مرگ دهها نفر در حادثه واژگونی خودروهای سبک و سنگین؛ مقصدی به نام مرگ، مقصری به نام جاده!».

این ها خلاصه ای از تیترهای خبری رسانه های استان فارس است که بارها و بارها خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بر روی خروجی رسانه خود در سالی که گذشت، آورده اند.

خبرهایی که بسیاری از مخاطبان با تمام وجود این اتفاقات دلخراش را با از دست دادن عزیزانشان در جاده های غیر استانداردی که از قضا سرنشین خودروهای بی کیفیت هم بوده اند، لمس کرده اند.

 

مردان، بیشترین کشته های تصادفات سال در گذشته فارس

مدیر کل پزشکی قانونی فارس در این رابطه در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: در سال گذشته یک هزار و ۵۶۵ نفر در پی حوادث جاده‌ای این استان جان باخته‌اند که این آمار، رتبه اول فوتی‌های استان فارس در کشور را نشان میدهد.

علیرضا درود چی،تعداد قربانیان تصادفات حوزه درون شهری در یکسال گذشته را ۳۸۵ مورد عنوان کرد و گفت: در حوزه تصادفات برون شهری هزار و ۸۰ نفر از هم وطنانمان بر اثر تصادفات در جاده های فارس جان باخته اند که بیشترین آمار کشته ها نیز به تصادفات حوزه برون شهری اختصاص دارد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس، تعداد کشته شدگان تصادفات راههای روستایی این استان را ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: کمترین آمار جانباختگان تصادفات به راههای روستایی و فرعی اختصاص دارد.

او با تفکیک جنسیتی قربانیان تصادفات جاده ای در فارس، بیان داشت: در حوادث و سوانح جاده ای یکسال گذشته در استان فارس یکهزار و ۲۴۷ نفر مرد جان باخته اند که نشان میدهد بیشترین قربانیان تصادفات منجر به فوت این استان از جامعه مردان بوده اند.

درود چی، تعداد جانباختگان زن در تصادفات فارس را هم ۳۱۸ نفر و افراد زیر ۱۸ سال را ۲۳۹ نفر دانست و اظهار کرد: میانگین سنی ۷۰۰ نفر از قربانیان تصادفات فارس بین ۱۸ تا ۴۰ بوده است.

 

 

مدیر کل پزشکی قانونی فارس ابراز کرد: ۶۲۷ نفر از فوتی های تصادفات سال گذشته در فارس بالای ۴۰ سال سن داشته اند.

اداره کل راهداری: سال گذشته ۱۱۹ نقطه حادثه خیز در فارس رفع شده است!

اما طبق گفتگوی خبری علیرضا امیری معاون‌ حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس در هفتاردیبهشت سالجاری با یکی از پایگاههای خبری این استان، از سال ۹۴ تا سال گذشته ۱۲۱ نقطه حادثه‌خیز در فارس وجود داشته است که ۱۱۹ نقطه از آن در سال گذشته رفع خطر شده است.

وی گفته بود؛ جدیدا ۹۶ نقطه حادثه خیز دیگر در فارس شناسایی شده که ۹۴ نقطه از آن مربوط به راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس و دو نقطه دیگر راه و شهرسازی لارستان است که امسال این نقاط در اولویت کاری است.

امیری این را هم اضافه کرده است که هم اکنون ۸۴ نقطه حادثه خیز مربوط به اداره کل متبوعشان رفع خطر شده که ابلاغ امسال بوده و به تاییدیه پلیس راه رسیده است.

به گفته این مقام‌مسئول محورهای پر حادثه و تصادف استان فارس قائمیه_کازرون ،محور کنار تخته _راهدار ، محور سیرجان_نیریز ،محور شیراز_سپیدان_یاسوج و محور صفاشهر_انارک است که رفع حادثه شده اند.

پر واضح است که استاندارد نبودن محورهای مواصلاتی استان، بی کیفیت بودن خودروهای داخلی و قانون‌گریزی از عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای است، اما نقاط حادثه خیز جاده ای یکی از مهم ترین عوامل بروز تصادفات محسوب می شود که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای میبایست با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان پلیس راهور ضمن شناسایی نقاط حادثه خیز بحرانی، اقدامات لازم برای رفع این نقاط انجام دهد.

لزوم همکاری‌های بین بخشی برای رفع نقاط حادثه خیز استان

در این میان خبرگزاری فارس و بر اساس رسالت خود با انتشار گزارشهای سلسله ای از وضعیت نابسامان جاده های فارس در تلاش است تا حصول نتیجه، موضوع نقاط حادثه خیز جاده ای فارس و لزوم رفع این نقاط را به مسئولان گوشزد کند که ایمنی راهها در راستای کاهش تصادفات جاده ای یک مقوله چند زمینه ای بوده و مسئولیت آن نیز بر عهده چندین نهاد و اداره است که می توانند به راحتی این موانع را مهار کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار